Thursday 28 November 2019

Kisah Penang Bridge International Marathon Aku

Ok lah aku cerita sikit lah experience aku join Penang bridge marathon ni. This year marked my 3rd year joining this penang bridge marathon. First time i join for 10km on 2017. At that time, aku cuma nak take picture atas jambatan je bukan nak lari sangat pun. Motif sangat kan. Tapi ok lah aku still finished the run before cut off time. Time ni handphone aku rosak sbb apa tak ingat tapi rosaklah. So terpaksa pakai handphone yg abang aku bagi kat mak aku. Pinjam. Tujuan handphone itu nak tangkap gambar sebenarnya. Dah kata tadi nak naik atas jambatan untuk tangkap gambar, apa kejadian kalau tiada handphone untuk tangkap gambar kan? And after marathon finished, i waited for the shop to open at quensbay mall, to buy a new handphone. Yes the struggle is real. Using someone else's phone is not cool. Sobs. Cing! New phone purchased!

Then, aku rasa motivated and inspired to try for half marathon 21km. Aku ni jenis suka cabar diri aku sendiri and bila time nak execute tu aku akan macam ah just go for it lah. Apa nak jadi jadi lah kind of thing. Because I know I can do it. And so, i registered for my first half marathon on 2018 which is last year. Everytime I started something, I always macam ok I will practice to run consistently, secara istiqamah gitew. TAPI semuanya dusta belaka. Tak pernah consistent. I. DID. NOT. PRACTICE. AT. ALL. Bahahhahha. But ada lah few times aku pergi jogging and joined a few fun run. So, when the marathon day, macam biasa me being me, i'll just go for it the kind belasah je lah attitude. Lol. Flag off pukul 3 pagi so kitorang pergi dalam 2 pagi something lah. Ya Allah tak tahu pulak nak masuk parking kat queensbay tu jem strawberry berry nak hoi. So almost 30-45 min jugaklah nak masuk parking tu and of course we were very late. Bayangkan kitorang tengah dok jem nak masuk paking ni, then dengar hon flag off tu and nampak orang dah start lari. Siot betul. Kitorang dah lah macam lambat lagi je nak masuk parking ni. And obviously ramai jugak yg akan start lambat jugak ni.  So bila dah parking tu, berlari-lari anaklah kami ke starting point, ye kena start from starting point tu to scan the timing dekat bip kita tu and memang time tu dah lambat giler kitorang start. Macam aku cakap aku memang tak practice langsung, baru start lari pun aku dah penat and rasa nak pengsan dan macam-macam lah perasaan time tu. Aku duk lari kejap jalan lari kejap jalan, pastu ada pakcik start lambat gak tapi dia memang lari lah, and sempat tegur aku, time ni aku tengah jalan, 'eh apa jalan ni lari lah, jauh lagi perjalanan ni dah lambat ni' kata beliau. Aku pun lari laju potong pakcik tu, pakcik tu kata 'eh laju pulak' pastu dah potong pakcik tu aku start jalan balik. AHHAHA. Pastu pakcik tu potong aku balik and suruh aku lari lagi. Sebab time tu baru dalam 2 or 3 km kot. And at that time dah macam started nak hujan dah rintik-rintik hujan. Pastu aku pun lari lah sikit-sikit, sebab marathon kan bukan walkathon. KahKah. Then suddenly hujan started to turun dengan lebatnya. It was pouring cats and dogs. Kilat guruh and perasaan gemuruh sume ada pakej. Time ni aku cam ah whatever lah, jalan je lah sebab nak lari memang dah takdak tenaga. Hujan lebat kot dah lah tak nampak jalan kasut penuh air seluar basah melecet abeh kakiku. Syok gak mandi hujan time tu. Ada 2 kali jugak aku nak terkencing aku kencing je sambil jalan tu, sebab kan tengah hujan lebat. BAHHAHAHHA. Along the way tu memang ramai yg stuck kat bawah jejantas, diorang stay kat jejantas sebab hujan memang lebat tiada belas kasihan punya. But aku teruskan jugak aku jalan je laju-laju. Time sampai dekat finishing line tu lebih skit dari cut off time so still eligible for medal. Well memandangkan aku start lambat, actually my timing not that bad lah considering hujan lebat itu pun adoi. But waktu nak ambik medal tu ada drama lain pulak. Aku pelik kenapa ramai sangat beratur nak ambil medal, like sangat ramai. Rupanya depa cancel 10km punya run atas sebab hujan (padahal time ni hujan dah tak lebat) and asked the 10km participants to straight away take the medal. Dah bercampur yg half marathon dengan 10 km punya queue bercampur aduk sbb aku tatau pergi beratur dekat 10km tu. Ye lah mana aku nak tahu depa cancel 10km punya run. By the way, 10km flag off 6.30 am, and half marathon punya cut off 6.30 am. Maknanya di sini sepatutnya, bila half marathon dah abeh cut off, 10 km baru start run lah. Sebenarnya nak amek medal half marathon tak perlu beratur pun, kena pergi dekat queue lain. Then bila sampai dekat kaunter nak ambil medal tu depa buat perangai tak nak bagi pulak sbb katanya dah lepas cut off. Kepala hotak berjambul betul. Padahal yg melambatkan tu sebab 10km punya orang and management pun hauk jugak tak reti nak manage the crowd. So yg Tak dapat medal for half marathon ni riot ah depan kaunter tuh. Weyh hujan lebat gilers kot. At least  we ran and finished the run during the bad weather. But the 10km participants did not even start the run but can entitled for the medal. Where is the logic still wanna talked about cut off time? Funny. And after the riot, haha, they finally distribute the medal. So, waktu ni handphone yg aku beli time penang bridge marathon last year, rosak! Masuk air hujan of course! So kejadian dan kisah begini yg menampakkan aku seperti seorang gadget geek yg menukar handphone every year. Wadehek sangat. 

And suddenly a few months later, I registered for half marathon for 2019 early bird registration some more. Clap. This time for real, well thats what i think and i hope. But as usual, aku pun tak tahu this year macam perasan busy sikit. Dah lah tak practices, any other fun run pun tak join. Aku cuma join KL New Year run je 10km. And thats all. Pastu bila dah sampai bulan november mula aku gelabah sebab tak praktis langsung. After aku balik dari Japan tu, aku start praktis run dekat spice after work. First day stamina aku ke lautan pacific aku run 1km like that and jalan 1km like that, total 2km. Second day, stamina aku semakin kembali ke jalan yg benar menemui tuannya yg sangat memerlukannya. Stamina wise good, aku ran about 4km then i stop because i hungry havent had dinner yet. Third day, aku balik kerja lambat, so tak praktis. Fourth day hujan pulak, and aku balik lambat jugak. The next day aku dah prepare nak pergi Krabi so tak praktis. So balik dari Krabi memang dah tak praktis lah sebab a few days later dah marathon day dah. Kahkah. Lawak apakah yg sedang aku cuba lakukan? Basically takyah campur tolak sebab memang 2 hari je total days yg aku praktis for half marathon. GILA. Oh aku malas nak cerita tentang ketiadaan elektrik kat rumah aku yg membuatkan peti ais aku, ah no i cannot it was so heartbreaking and smelly erk. Because of the no electric at my house, aku tidur dekat rumah Mak Pak aku kat Taiping lah. Maknanya kitorang kena bertolak dari rumah awal lah sebab nak parking tu karang jem strawberry berry and aku tak mahu dah flag off lambat. BUT we were late again. but not as late as we were last year lah. This time macam late dalam 15-20 min like that. The weather was good no raining at all eventhough we got baju hujan in our race kit. I managed to finished it before cut off time and got the medal without any drama and this year we also got finisher tshirt. Cool. This time handphone aku behaved well. Still standing strong. Lmao.

Panjang pulak story aku kali ni, ye lah 3 tahun punya cerita kan. Apa yg syok join marathon ni for me lah is dia punya dugaan waktu hang nak habiskan run tuh. Macam this 21 km kan, waktu kat atas jambatan dalam 5 km more to go tu hg dah memang kronik rasa nak give up dah weyh kaki sakit jari cekam, melecet and you name it. Itulah masanya yang kita kena push diri kita another level punya, mindset game playing strong this time. You wanna proceed or you wanna quit? Something like that. Waktu ni lah kepalahotak aku duk bermain-main kat dalam ruang legar otak tuh,'why am i doing this?' haha. But the moment hang sampai kat finishing line tu, fuh satu achievement and satisfaction feelings yg bahagia yg akan dirindui. 


Half marathon medal 2019

2 comments:

  1. Nak tengok pic sky please and pic yang basah lencun dua kali tu, hahahah I really enjoyed reading this! Thank you sis Lina! ��

    ReplyDelete